Vellykket seminar på Media City i Bergen

2018-03-22
- 92 prosent av det vi er urolige for rundt fremtidens arbeidsliv, kommer ikke til å skje, sa Göran Adlén på Media City i Bergen sist uke.

På bildet ser vi forelesningstrioen, Erik Mowinckel, Göran Adlén og Kathinka Friis-Møller.

Den svenske trendeksperten talte på Compass Groups kundeseminar, om muligheter og krav innen fremtidens arbeidsliv. Et viktig poeng var at fremtiden kommer raskt.

- Så mye som to femtedeler av arbeidsstokken i Norge kan være digitale nomader om tre år, sa Adlén.

Uten at det så ut til å bekymre ham.

Våg å ta imot lærdom

- Ryggsekkfolket trenger bare bra kaffe, internett og et sted å sitte, sa Adlén.

Han oppfordret alle til å være fleksible og omfavne læring.

 «Livet er ikke en generalprøve, det er selve showet» erklærte Gøran foran de 60 fremmøtte.

Friends of Food

Seminaret ble holdt i mathallen Friends of Food, som Compass Groups merkenavn Eurest, driver i første etasje hos medieklyngen Media City.

Gjestene ble ønsket velkommen av Compass Groups Silje Fedreheim og Marjolein Timmermans.

På menyen i Food Court'en sto blant annet Spicy Salmon Poke, Mini Cheese Slides og italiensk pizza. Samt masse deilig dessert.

Adlén fikk ordet etter et innledende foredrag av Compass Groups administrerende direktør, Kathinka Friis-Møller.

Lønnsomt med grønn omstilling

Friis-Møller ga et øyeblikksbilde av bransjen, og beskrev hvordan selskaper kan bruke bærekraft som en ramme når de utvikler nye og mer lønnsomme løsninger.

- Kjernen i utvelgelsen av systemene og tiltakene, er at det må være store nok fordeler til å forsvare kostnadene. For som Kristin Skogen-Lund har sagt: "det blir ingen grønn omstilling med rød bunnlinje", siterte Friis-Møller.

Media City i Bergen

Sist ut var Compass Groups strategiske kundedirektør, Erik Mowinckel, som fortalte hvordan matkonseptet på Media City er jobbet frem.

Det var et uvanlig prosjekt, hvor man både skulle møte alle medieaktørene, studentene, og ha kommersiell restaurant.

Det ferdige konseptet skulle skape liv, inspirasjon, og være skalerbart og enkelt la seg tilpasse ulike arrangementer. Alt fra pressekonferanser, til tre-retters middag for hundrevis av mennesker, og seminarer av ulik størrelse.

Arrangementet ble avsluttet med en omvisning i bygget.