Initiativet til pilotprosjektet «Beste praksis-kantine» ble tatt i 2018 som en pilotstudie i KuttMatsvinn2020 Forskning. Hensikten var å kartlegge matsvinn fra møte- og konferansemat, og tallerkensvinn. Dette for å se omfanget matsvinn i ulike ledd, finne årsaker, samt iverksette tiltak. Tidlig tall fra prosjektet viser at det i snitt kastes 54-55 gram mat per gjest. Prosjektets målsetting var å redusere dette med 20% til 44-45 gram per gjest innen september 2019.
Prosjektet ble en suksess og resulterte i en helhetlig og systematisk tilnærming til hvordan gårdeier og kantinevirksomheter kan samarbeide for å redusere matsvinn, ikke bare i byggets kantine, men også i møte- og konferansemat. Modellen ble delt med hele bransjen under KuttMatsvinn2020-Forum i oktober 2019 for å inspirere andre møte- og konferanseaktører til å gjennomføre liknende tiltak.. Her ble også teamet på NHO Møtesenter tildelt utmerkelse av Matvett for beste samarbeidsprosjekt. Du kan lese mer om «Beste praksis»-kantine-modellen her
Samarbeid gir resultater
Prosjektet har vist at samarbeid og kunnskapsdeling mellom kantineoperatør og oppdragsgiver skaper unike resultater. Involvering av ansatte i alle ledd, samt god dialog mellom gårdeier og kantineleverandør er med på å avdekke utfordringer og finne løsninger. Sammen oppnådde vi å halvere matsvinnet fra møtemat og konferanser.
Matsvinnet fra møtemat er redusert med 54 prosent i gram per gjest fra september 2018 til september 2019. Tallerkensvinnet ble redusert med 25 prosent i samme periode. Spørreundersøkelse blant kantinegjestene viste at 90 prosent økte bevisstheten om matsvinn og 74 prosent spiste opp maten de forsynte seg med.
DE VIKTIGSTE TILTAKENE VAR:
- System og rutiner for måling av matsvinn fra møtemat, tallerken og overproduksjon (eSmiley)
- Kursing av ansatte
- Gjøre møtematmenyen mer oversiktlig og gi bedre veiledning ved bestilling
- Restekjøledisk i kantinen, med gratis overskuddsmat fra møte- og konferansematen
- Overskuddsfrukt fra avdelingene blir til smoothie i kaffebaren
- Too Good To Go-salg fra kaffebar, møter og kantine
- Bevisstgjøring av ansatte og gjester via KuttMatsvinn2020-materiell
- Involvering av ansatte til å dele sitt matreddertips på sosiale medier
- Oppfordring til konferansegjester om at de får mat og at de skal melde fra om de kommer selv om arrangementet er gratis
- Små poser ved serveringsfat slik at møtedeltakerne kan ta med mat som blir til overs
- Rundstykker servert på brett med assortert pålegg, slik at noen brett kan beholde plastdekket på for bedre holdbarhet
- Skilt på serveringsfat med oppfordring om at plastfolie ikke fjernes før maten skal spises
- Utstilling av mat som ble kastet dagen før
- Informasjon om hvor mye som blir kastet fra kantinegjestene ved avfallsstasjon
- Tydelig kommunikasjon til matbestillere om å korrigere for avmeldinger dagen før arrangementer
I tillegg ble det gjennomført to KuttMatsvinnuker på bygget for å øke engasjementet og bevisstheten rundt matsvinn blant byggets gjester og ansatte. Les om Matsvinnukene her