«Beste-praksis»-kantine på NHO Møtesenter

Som ett ledd i KuttMatsvinn2020 har vår kantine på Næringslivets Hus vært med i et "Beste praksis kantine"-prosjekt i samarbeid med Matvett og NHO.

Initiativet til pilotprosjektet «Beste praksis-kantine» ble tatt i 2018 som en pilotstudie i KuttMatsvinn2020 Forskning. Hensikten var å kartlegge matsvinn fra møte- og konferansemat, og tallerkensvinn. Dette for å se omfanget matsvinn i ulike ledd, finne årsaker, samt iverksette tiltak. Tidlig tall fra prosjektet viser at det i snitt kastes 54-55 gram mat per gjest. Prosjektets målsetting var å redusere dette med 20% til 44-45 gram per gjest innen september 2019.

Prosjektet ble en suksess og resulterte i en helhetlig og systematisk tilnærming til hvordan gårdeier og kantinevirksomheter kan samarbeide for å redusere matsvinn, ikke bare i byggets kantine, men også i møte- og konferansemat. Modellen ble delt med hele bransjen under KuttMatsvinn2020-Forum i oktober 2019 for å inspirere andre møte- og konferanseaktører til å gjennomføre liknende tiltak.. Her ble også teamet på NHO Møtesenter tildelt utmerkelse av Matvett for beste samarbeidsprosjekt. Du kan lese mer om «Beste praksis»-kantine-modellen her

Samarbeid gir resultater

Prosjektet har vist at samarbeid og kunnskapsdeling mellom kantineoperatør og oppdragsgiver skaper unike resultater. Involvering av ansatte i alle ledd, samt god dialog mellom gårdeier og kantineleverandør er med på å avdekke utfordringer og finne løsninger. Sammen oppnådde vi å halvere matsvinnet fra møtemat og konferanser.

Matsvinnet fra møtemat er redusert med 54 prosent i gram per gjest fra september 2018 til september 2019. Tallerkensvinnet ble redusert med 25 prosent i samme periode. Spørreundersøkelse blant kantinegjestene viste at 90 prosent økte bevisstheten om matsvinn og 74 prosent spiste opp maten de forsynte seg med.

DE VIKTIGSTE TILTAKENE VAR:

  • System og rutiner for måling av matsvinn fra møtemat, tallerken og overproduksjon (eSmiley)
  • Kursing av ansatte
  • Gjøre møtematmenyen mer oversiktlig og gi bedre veiledning ved bestilling
  • Restekjøledisk i kantinen, med gratis overskuddsmat fra møte- og konferansematen
  • Overskuddsfrukt fra avdelingene blir til smoothie i kaffebaren
  • Too Good To Go-salg fra kaffebar, møter og kantine
  • Bevisstgjøring av ansatte og gjester via KuttMatsvinn2020-materiell
  • Involvering av ansatte til å dele sitt matreddertips på sosiale medier
  • Oppfordring til konferansegjester om at de får mat og at de skal melde fra om de kommer selv om arrangementet er gratis
  • Små poser ved serveringsfat slik at møtedeltakerne kan ta med mat som blir til overs
  • Rundstykker servert på brett med assortert pålegg, slik at noen brett kan beholde plastdekket på for bedre holdbarhet
  • Skilt på serveringsfat med oppfordring om at plastfolie ikke fjernes før maten skal spises
  • Utstilling av mat som ble kastet dagen før
  • Informasjon om hvor mye som blir kastet fra kantinegjestene ved avfallsstasjon
  • Tydelig kommunikasjon til matbestillere om å korrigere for avmeldinger dagen før arrangementer

I tillegg ble det gjennomført to KuttMatsvinnuker på bygget for å øke engasjementet og bevisstheten rundt matsvinn blant byggets gjester og ansatte. Les om Matsvinnukene her

Tjenester

Enkle tiltak har gitt stor reduksjon av matsvinn på NHO
På NHO Møtesenter har de med enkle grep redusert matsvinnet fra møte- og konferansemat med hele 54 prosent siden oktober i fjor. Les hvordan her!
Les Mer
Ny KuttMatsvinn-uke i uke 41
Alle ansatte aktiviseres for å få ned tallerkensvinnet i Næringslivets hus. I uke 41 er det duket for en ny KuttMatsvinn-uke.
Les Mer
Eurest, Matvett og NHO sammen mot matsvinn
I Eurests «beste praksis»-kantine i NHO-bygget på Majorstuen har matsvinn blitt en naturlig del av hverdagen.
Les Mer