Enkle tiltak har gitt stor reduksjon av matsvinn på NHO

På NHO Møtesenter har de med enkle grep redusert matsvinnet fra møte- og konferansemat med hele 54 prosent siden oktober i fjor. Dette er mye takket være engasjementet til vår konferanseleder hos NHO, Lise Pedersen og hennes gode samarbeid med kundene.

Vi møtte Lise og arrangementsansvarlig for arbeid og inkludering i NHO, Pia Gavin for å snakke om hvordan de sammen jobber for å redusere matsvinn på huset.

-Vi har en veldig god dialog og snakker sammen i forkant av hvert arrangement slik at matbestillingen kan skreddersys etter sammensetningen av mennesker som kommer, forklarer Gavin.

Mest av alt er Lise opptatt av at terskelen for å ta kontakt med henne skal være lav, og å veilede kunden til å bestille riktig mengde mat. Dette har hun også tilrettelagt for med små endringer i møtematsmenyen.

-Vi har ikke tatt bort noe, men gjort om strukturen og lagt til små tekster som gjør det enklere å bestille, og også ta kontakt med oss ved behov, sier Pedersen.

– Vi får raskt svar av henne, og hun er alltid imøtekommende og stiller opp, legger Gavin til.

Forebygger i forkant

En uke før et aktuelt arrangement sendes Lise ut en oppfølgningsmail til bestiller hvor hun blant annet bevisstgjør om Eurests deltakelse i KuttMatsvinn2020. Hun oppfordrer også til at det meldes ifra om noen ikke kan komme slik at bestillingen kan justeres for å unngå matsvinn.

-Min jobb er først og fremst å legge til rette for at det skal bli et vellykket arrangement. En del av det er at maten som bestilles faller i smak hos arrangementsgjestene og at all maten som blir produsert spises, sier Pedersen.

Pia har latt seg inspirere av Lise og også satt i gang noen forebyggende tiltak. Blant annet en påminnelsestekst til deltakere som ber de si ifra om de ikke kan komme slik at mat kan avbestilles.

-Vi har innført et no-show gebyr hvis man ikke sier ifra og egentlig fått positive tilbakemeldinger på det. Teksten er også en påminnelse. Man har kanskje glemt at man skal på et arrangement og så kommer teksten, sier Gavin.

Om ikke de forebyggende tiltakene treffer har Lise og resten av temaet på NHO flere triks på lur for å redusere svinn om det skulle bli igjen mye mat etter et arrangement. Dette gjøres ved å sette maten i restedisken i kantinen til glede for ansatte på bygget. Restedisken kan du lese mer om her!

Positive tilbakemeldinger

Både Pia og Lise opplever at tiltakene blir positivt mottatt.

-Folk har blitt mer beviste til problematikken og synes det er positivt at vi tar grep, sier Gavin, som skryter veldig av jobben som gjøres på huset.

-De viser et stort engasjement og det smitter. Jeg har selv blitt mer bevist på matsvinn og hvordan man bruker rester og unngår å kjøpe inn for mye og bruker det man har, smiler Gavin.

Nå håper Lise og resten av Eurest-gjengen på NHO at flere i Næringslivets Hus vil la seg inspirere under Kuttmatsvinn-uken denne uken. Gjestesvinnet fra kantinen må nemlig ned hvis målet om å redusere matsvinn på hele huset med 20% innen 2019 skal nås.

Del Via: