Jubler for svanemerking hos Eurest Services

- Utrolig positivt at vi har fått Svanemerket hele renholdstjenesten på Østlandet, sier Ninning Johansen. 57-åringen fra Filippinene er leder for renholdsteamet hos møte- og restauranthuset The Local på Fornebuporten. For henne betyr det mye at produktene er så trygge som mulig, både for gjestene og de ansatte.

– Vi har blant annet fått kluter som rengjør bedre med bare vann, enn gammeldagse kluter gjør med kjemikalier, forteller Johansen fornøyd.

Vi møter Johansen på restauranten The Local på Fornebuporten. Med seg har hun Nina Fuglesang, miljø- og kvalitetsansvarlig i Compass Group Norge, og renholder Liene Caune.

Bærekraftig

– Vi er veldig glade over å ha fått dette på plass for hele Østlandet, sier Fuglesang.

Svanemerket er det offisielle nordiske miljømerket, og det er strenge krav til de som ønsker å sertifisere seg.

– Vi har blant annet sluttet helt å bruke noen produkter, erstattet noen, og bruker mindre av andre. I tillegg har vi kuttet ned på bruken av plastposer, og redusert transporten, forteller Fuglesang.

Svanemerkingen er et viktig ledd i Compass Groups satsing mot en mer bærekraftig leveranse.

Svanemerket siden 2012

– Dette er viktig fordi vi er så store, og har så mange enheter. Det vi gjør har betydning for miljøet, sier Fuglesang.

Hun har jobbet med miljømerkingen siden før 2012, da Eurest Services Svanemerket de første leveransene sine.

Et av Svanemerkets strenge krav er en helhetlig vurdering av hele produktets livssyklus. Kravene fokuserer på alle sider i tjenesteproduksjonen, og skjerpes jevnlig.

Bedre for miljøet – og for oss

– Jeg synes det er godt å vite at produktene vi bruker nå er bedre for miljøet, og bedre for oss. Vi kan vaske renere, og raskere med mer miljøvennlige produkter. Slik sparer vi helsen også, sier Johansen.

Caune, 33, er enig.

– Det føles tryggere å jobbe når det er mindre kjemikalier, sier Caune, og legger til: Jeg er veldig glad for at vi er blitt svanemerket.

 

 

Del Via:
Aktuelt
Cathrine er best på HMS 2018
- Det var veldig hyggelig, sier Cathrine om den høythengende prisen som deles ut en gang i året. Hele æren vil hun imidlertid ikke ha.
En fryd med OPEX og LEAN
- Jeg fryder meg over alt de finner på, sier resepsjonssjef Wenche Adele Reitan om OPEX-teamet som var på besøk hos Montebello pasienthotell.
Nye hjemmesider!
Velkommen til våre nye hjemmesider. Jeg gleder meg over å kunne vise frem merkevarene våre i 2018-drakt!