Fokus på friskt og grønt
Salatbaren skal være et strategisk midtpunkt på alle våre serveringssteder, for at gjestene våre skal velge en grønnere tallerken. Her bugner det av ferdig oppkuttet frukt og grønnsaker slik at våre gjester kan sette sammen akkurat den salaten de måtte ønske. I vårt nye konsept Marketplace har vi i tillegg fjernet juice og tilbyr i stedet vann smakstilsatt med ferske råvarer som agurk, melon og sitrusfrukter.
Råvarer etter sesong
Compass Group ønsker i størst mulig grad å fremme norske råvarer og produsenter, og vi planlegger våre menyer etter sesong. Når det velges råvarer etter sesong får man bedre og mer smakfulle råvarer, som dessuten ofte er billigere enn importerte varer utenfor sesong.
Saltreduksjon
Det er en sammenheng mellom saltinntak og høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. I gjennomsnitt spiser vi dobbelt så mye salt enn det Verdens Helseorganisasjon har anbefalt (Kilde: who. inc). Tre fjerdedeler av saltinntaket kommer fra bearbeidet mat og drikke, samt servert mat. I 2015 signerte Compass Group Saltpartnerskapsavtalen.
Saltpartnerskapets overordnete formål er å iverksette arbeidet med saltreduksjon i matvarer og bearbeidet mat. Det utarbeides veiledende mål for saltreduksjon i ulike matvaregrupper, og i serveringsbransjen arbeides det med å få ned saltinnholdet i maten som serveres.
Gruppen har som mål å redusere saltinntaket med 30 % 2025.
Tiltak vi har gjennomført for å redusere saltinnholdet:
- Fjernet salt eller redusert fra alle oppskrifter som dette er unødvendig
- Valg av lavsaltprodukter der det er tilgjengelig.
- Vi bruker urter og krydder framfor salt i våre oppskrifter for å gi den gode smaken.
- Vi har fjernet saltbøsser fra serveringsbordene
- Vi velger ofte rene råvarer da 75 % av saltet vi spiser kommer fra industrifremstilt mat