Dette er overflatene med mest smitte

Lurer du på hvilke punkter som er de mest kritiske smittepunktene?

Det er viktig å være bevisst på hvilke ting vi berører når vi befinner oss hjemme og kanskje spesielt på jobb. På arbeidet sitter mange i travle kontorbygninger med mange ansatte. Her er det en mengde kontaktpunkter som blir berørt hyppig av forskjellige mennesker. Disse krever ekstra renhold for å unngå smitte.

Foto: Stian Broch.

– Verstingene er selvsagt dørhåndtak, kaffemaskiner og heisknapper. Vær derfor ekstra oppmerksom på å ikke ta deg selv i ansiktet etter du har berørt slike punkter. Vær også nøye med å ikke overføre smitte til disse punktene. Bruk for eksempel albue på dørhåndtak og brytere der dette er mulig. Må man berøre bør du sprite hendene i etterkant, forteller Vanja Øverland, Fagansvarlig renhold i Compass Group.

Det er viktig at det settes opp stasjoner med desinfiseringsmiddel ved ekstra travle punkter. Det er veldig lett å glemme seg, men hvis hjelpemidlene er lett tilgjengelige er det lettere å huske på å bruke dem.

– Vær ekstra oppmerksom dersom du jobber et sted som har «free seating». Her bør arbeidsgiver ha sprutflasker med såpe og vann tilgjengelig, og papir til å tørke av med. Da kan man vaske av det vi kaller personnære flater etter bruk eller nærkontakt, på samme måte som man vasker apparater man har brukt på et treningsstudio, sider Øverland.

Øverland har satt sammen en ti punkts liste med berøringspunkter du bør være ekstra oppmerksom på:

  1. Dørhåndtak
  2. Lysbrytere
  3. Bordflater
  4. Kaffemaskiner
  5. Heisknapper
  6. Armlener på stoler
  7. Fjernkontroller
  8. Telefoner
  9. Tastaturer
  10. Kioskautomater
Del Via:

Aktuelt

– Jeg gleder meg alltid til å dra på jobb

Møt Henrik - flyvert, sykepleier og vår resepsjonist på Ullevaal Hotell

Jubler for svanemerking hos Eurest Services

- Utrolig positivt at vi har fått Svanemerket hele renholdstjenesten på Østlandet, sier Ninning Johansen. For renholdslederen på Fornebuporten er svanemerkingen en god nyhet, både med tanke på ansatte og gjester.

Slik håndterer Compass Group Coronaviruset

I den pågående situasjonen med utbruddet av Coronaviruset (COVID-19) har vi opprettet et kriseteam som følger situasjonen daglig.