Hong smiler til deg hver eneste dag

En kaffe blir ofte til kaffe og en smoothie, kanskje en ekstra kanelbolle, og gjerne også hennes velkjente ingefærshots.

Å møte gjestene med et smil, er første bud for å skape en god og inkluderende kundeopplevelse. Hong Thi Tuyet Le som jobber i kaffebaren på Regjeringskvartalet, har funnet sin formel for suksess – å smile til kunder og kolleger.

Ønsker å inkludere alle

– Jeg er sikker på at det å være oppmerksom og smile til gjester og kolleger gjør at alle føler seg mer velkommen. Det gjør at flere ønsker å komme tilbake. I tillegg er det en fin måte å la alle føle seg inkludert på. Et smil skyver ingen vekk, sier Hong.

Å gi kunder og gjester en opplevelse de vil ha igjen og igjen, skaper en nærhet som sikrer god omsetning i kantinen og kaffebaren. Den lille anerkjennelsen og følelsen av å bli inkludert kan være den lille forskjellen som gjør at noen velger å kjøpe kaffe av Hong i vår kaffebar, fremfor å finne en lokal kaffebar ute i gaten.

– Stamgjester er viktig, og jeg forsøker å skape en relasjon til alle, forteller hun.

For å skape gode relasjoner har Hong lagt merke til at mennesker liker å bli kjent igjen. Det å huske et navn, eller huske noe personen har fortalt tidligere er viktig. Da blir ikke samtalen preget av selvfølgelighetsfraser hver gang man møtes. Det blir heller varme og korte fortsettelser på samtaler som gjør at folk føler at de blir husket og sett.

– Det å bli sett og bli husket er en fantastisk følelse som jeg unner alle. Derfor prøver jeg å være god til å huske hvem alle er, hva de heter og hva vi har snakket om. Jeg liker å se folk flere ganger selv, og vet hvor mye jeg setter pris på at noen kjenner meg igjen og husker ting om meg. Det viser at vi ikke bare ser på relasjonener som noe overfladisk, sier Hong.

Ringer hjem hver dag

Hong kom til Norge for snart 29 år siden, 13. februar 1992. Hennes mann kom til Norge som 17-åring, som flyktning fra Vietnam. Nå, nesten 30 år senere, har de to barn som også er store. Hong har alltid hatt tradisjon for å se mennesker, og selv om hun nå har bodd nesten 30 år i Norge, glemmer hun heller ikke de som sitter igjen i Vietnam.

– Jeg ringer mamma hver morgen, for da er det omtrent lunsj i Vietnam. Jeg er en av 12 søsken og den eneste som bor i utlandet. Det er min perfekte anledning til å holde kontakten med familien min i Vietnam på. Moren min har alltid vært viktig for meg, og det er den beste måten jeg kan tenke meg å starte dagen på, sier Hong.

Nå har Hong jobbet i Compass-systemet i hele 13 år, og har blitt en viktig ressurs på det menneskelige planet, som blir verdsatt høy blant de andre ansatte og av gjestene.

 

Vidunderlig fantasimat

– Hong har sin egen «Hongsuppe» her i Regjeringskvartalet. Det er sjelden det går så mye suppe som når Hong lager den, forteller kjøkkensjef Kine Merete Danielsen.

Hun høster bare lovord og fantastisk omtale av sine kolleger og av gjestene som besøker kantinen og kaffebaren.

– Hong elsker å lage «fantasimat», som hun selv liker å kalle det. Da lager hun gjerne mat på rester og det hun kommer over av ting hun har liggende. Det blir fantastiske navnløse retter, og det er noe vi virkelig setter pris på. Evnen til å være kreativ, og lage god mat ut av ting som kanskje ville blitt matsvinn er gull verdt både for oss og for miljøet, sier Danielsen.

I Compass Group er matsvinn et satsningsområde, og å kutte matsvinn har høy prioritet. Hong er også et eksempel på at kreative sjeler får utfolde seg i våre kantiner.

– Hong lager også sin egen spesiell «ingefærshot» som vi selger. Der ser vi faktisk at enkelte gjester kan finne på å kjøpe flere liter om gangen, og betalingsvilligheten er høy, forteller hun.

Hvordan kan man lykkes?

For Hong er det viktig å jobbe strukturert og målrettet. Derfor setter hun egne mål hver eneste dag, som for eksempel hvor mye hun skal klare å selge for i kaffebaren.

– Jeg har hele tiden en indre driv som helst vil se at salget er mer enn dagen i forveien. Det er ikke alltid jeg lykkes, men med de verktøyene jeg har, går jeg alltid til jobb med en tanke om at neste dag skal bli bedre enn den forrige, helt uavhengig av om forrige dag var den beste i livet. Å jobbe for å ha det bra, for å lykkes og for at andre skal trives, gir meg mening i hverdagen, avslutter Hong.

Kaffebar & Kaffestasjon

Del Via:

Aktuelt

Bærekraft i fokus på Sundtkvartalet

På Entras bygg Sundtkvartalet, hvor Eurest driver kantinen, vil det i 2019 bli arrangert en rekke aktiviteter med fokus på miljø og bærekraft.

Enkle tiltak har gitt stor reduksjon av matsvinn på NHO

På NHO Møtesenter har de med enkle grep redusert matsvinnet fra møte- og konferansemat med hele 54 prosent siden oktober i fjor. Les hvordan her!

HMS i fokus

Etter 38 år i Compass Group har Tove Marie Slettebø rukket å fylle mange roller. Som forpleiningssjef offshore er hun er en nøkkelbrikke i å få ansatte til å like plattformlivet. HMS har høyeste prioritet når Tove Marie er på vakt.